Thursday, December 29, 2011

Selayang Pandang Mengenai 2011

Salam.

Sebenarnya sebelum ini aku pernah ada satu blog, tapi aku dah tutup sebab susah nak update kerana aku xde laptop waktu itu. Tapi hari ini, aku buat blog baru kerana ingin membiasakan diri utk menulis atau memberi respon tentang apa-apa perkara yg berlaku di atas muka bumi ini.


Baiklah. Di ambang akhir tahun 2011 ini, aku nak tulis secara ringkas mengenai perkara2 yg penting bagi diri aku tak kisahlah dari aspek politik, keluarga, dunia dan lain-lain.

ARAB SPRING

Perkara pertama yg aku nak cerita ialah mengenai revolusi yg berlaku di beberapa buah negara di Timur Tengah. Peristiwa ini berlaku bermula di Tunisia cetusan dari saudara Mohamad Bouazizi. 

Pencetus revolusi Timur Tengah.



Beliau menerima layanan buruk(diludah) yg diterima dari pihak berkuasa hanya kerana menjual sayur-sayuran serta buah-buahan tanpa permit di tepian jalan. Lantas, Bouazizi yg berkelulusan sains perkomputeran nekad utk membakar dirinya sendiri dihadapan bangunan kerajaan pada 17 Disember 2010. Lantaran daripada tragedi tersebut, demonstrasi besar-besaran telah diadakan di seluruh Tunisia sebagai tanda benci, muak kepada rejim Ben Ali yg zalim.


pengorbanan Bouazizi



Dataran Tahrir


Dengan tercetusnya revolusi ini, negara-negara Arab yg lain seperti Mesir, Libya,Yaman dan lain-lain turut dipengaruhi demam revolusi dari Tunisia. Akhirnya, pemimpin yg zalim, korup dan mengamalkan pemerintahan kuku besi tumbang dek kerana kebangkitan rakyat. Mubarak lari ke kawasan pedalaman di Mesir, manakala Gaddafi dibunuh oleh rakyatnya sendiri.

 Dr Yusuf al-Qaradhawi turut memuji revolusi ini,


“Setelah merobohkan berhala Hubal yang terbesar, maka harus merobohkan sisa-sisa berhala yang mengelilinginya, seperti Lata dan Uzza, serta sisa-sisa para pelayannya, yang telah mengabdi pada rezim yang membuat rakyat Tunisia menderita selama bertahun-tahun.”kata al-Qardhawi

Oleh itu, kerajaan yg zalim, mengamalkan pemerintahan diktator dan korup pasti akan digulingkan oleh rakyat suatu hari nanti.

P/S : Sekiranya satu hari nanti Malaysia akan jadi begini, aku pasti sertai.

TAHNIAH ABANGKU

Cerita kedua yg aku bawakan ialah mengenai perkahwinan satu-satunya abang aku. Alhamdulillah, Abadi Sufaat B Mohd Badri selamat diijabkabulkan bersama dgn Hana Bt Hadi di rumah pengantin perempuan dkt Kuching.


Seusai akad nikah

Apa yg aku nk kongsikan dgn korg ialah kami sekeluarga dari pihak pengantin lelaki telah dtg ke Kuching bukan semata-mata utk kenduri kahwin tersebut tapi utk makan angin sekali la derr. Bak kata orang, sambil menyelam minum air.

Lebih kurang 60(campur belah mak n bapak aku) orang la yg dtg ke majlis ni dari pihak lelaki. Maklumlah, x pernah ke Sarawak kot sebelum ni. Sekali ada peluang, bawak je semua sekali. Di Kuching, aku diamanahkan utk bwk salah satu van yg disewa oleh BIG BOSS. Memang penat tapi aku sgt gembira kerana dpt berkhidmat utk keluarga besar aku. Yang penting semua gembira.

Sepanjang di Kuching, kami sekeluarga berjalan-jalan di Pasar Satok. Dekat situ macam2 ade jual. Binatang, sayur-sayuran, barangan elektrik, buah-buahan dan sebagainya. Kemudian, kami berpeluang menaiki LAN BERAMBEH CRUISE. Harganya jauh lebih murah dari cruise satu lagi. Kami dibawa berjalan di sepanjang sungai Sarawak. Sambil naik cruise tu, kami singgah di satu tempat utk borong kek-kek lapis dan ikan ape ntah. Orang kata kek lapis Sarawak sedap tapi aku rase biasa je.


 Ahmad promote Lan Berambeh

aku hanya menghulurkan bantuan

Malam terakhir sebelum kami berangkat pulang ke semenanjung, kami sempat mengadakan BBQ. Yang ni best. Main bakar2 sambil tengok pemandangan daripada tepi homestay kami. Homestay yg kami duduk tu sumbat 60 orang. Memang bising la.

satu-satunya Wak aku
pakcik & makcik


my BIG family



Serius, aku rase pengembaran kami ke sana telah mengeratkan lagi tali persaudaraan antara kami sekeluarga.

P/S : Kena carik org jauh2 ni, baru dpt melancong ramai2.

BERSIH 2.0

Kemudian, mengenai BERSIH pula. Ok, semua rakyat Malaysia tahu bahawa Julai lalu BERSIH ada buat satu perhimpunan aman di KL. Korang tahu x BERSIH tu apa sebenarnya? Baiklah, meh aku terangkan dkt korg apa benda sebenarnya BERSIH ni.

Apa itu BERSIH?
- Gabungan Menuntut Pilihanraya Bersih & Adil
-ditubuhkan pada Julai 2005
-objektif utama ialah utk menuntut pilihan raya yg bersih dan adil di Malaysia

BERSIH ini ada 8 tuntutan. Ini adalah tuntutan mereka :
  1.  Bersihkan senarai undi
  2.  Mereformasikan undi pos
  3.  Gunakan dakwat kekal
  4.  Masa kempen minima 21 hari
  5.  Akses media yang bebas dan adil
  6.  Kukuhkan institusi awam 
  7.  Hentikan rasuah 
  8.  Hentikan politik kotor 
Masih ramai yang tertanya-tanya kenapa bersih 2.0 haram, ini kerana, jika dilihat pada tuntutannya, tuntutan bersih adalah munasabah sebagai rakyat dan menuntut pilihanraya yang bersih dan telus bukan semata-mata untuk mana-mana parti, tetapi untuk kesemua rakyat di negara ini.

Jika dikatakan perhimpunan itu haram, UNITED MALAYS NATIONAL ORGANIZATION harus ingat, mereka ditubuhkan selepas berlakunya himpunan rakyat kerana menentang prinsip jus soli dilaksanakan oleh gagasan Malayan Union.

Bukankah Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan menjamin bahawa setiap warganegara Malaysia berhak bersuara dan mengeluarkan pendapat disamping berhak berhimpun secara aman. Kenapa mereka kata perhimpunan bersih haram?

Jadi 9 JULAI 2011 adalah tarikh keramat di mana pihak BERSIH hendak berhimpun di KL. Sebelum tarikh tu, pihak polis buat bermacam2 tindakan hanya utk menghalang daripada berlakunya perhimpunan ini. Kita merancang, Allah juga merancang dan sesungguhnya perancangan Allah adalah lebih baik.

Tiba hari yg dinantikan, aku turun menyertai rakyat Malaysia yg lain bagi menyatakan kebimbangan terhadap sistem pilihan raya yg berat sebelah. Aku dan sahabat yg lain kagum dgn rakyat Malaysia melihat Melayu, Cina, India dan sebagainya bersatu utk turun menyatakan pendirian mereka walau ditekan hebat oleh pihak kerajaan.



anak muda sudah bangkit

Jika mahu membuat perubahan, kerajaan harus ikhlas dan bersungguh-sungguh utk melaksanakannya. Bukan umum lain, buat lain. Lama-kelamaan rakyat dapat membaca retorik yg dibawa oleh kerajaan.

P/S : aku kena tear gas 2 kali kot..serius rse cm nk mati

Aku rase setakat itu sahajalah utk entry yg pertama. InshaALLAH dlm masa yg terdekat ini, aku akan tulis bagi post yg kedua pula. Maaf sekiranya ada kekurangan.

No comments:

Post a Comment